Persbericht: Open Bedrijvendag op zondag 2 oktober bij Indaver en SLECO in Doel

Van afval tot energie en grondstoffen

Zeg niet zomaar afval… Op zondag 2 oktober tonen Indaver en SLECO hoe afval wordt omgezet in materialen en energie. Bezoekers krijgen een unieke inkijk tot in het hart van de installaties, met als kers op de taart een prachtig uitzicht over de haven. Met ons duurzaam afvalbeheer spelen we zo een sleutelrol in het realiseren van de circulaire economie, die grondstoffen spaart en hergebruikt.

Belevingsparcours

Bezoekers zullen achter de schermen kijken van onze roosterovens, waar we het huishoudelijk afval dat we niet kunnen recyclen, thermisch verwerken. Het parcours loopt ook door de wervelbedovens die bedrijfsafval en slib verwerken op een wervelend zandbed. Ze gaan tot in het hart van de installatie, de controlekamer, voelen de warmte van de ovens en wandelen op de 7de verdieping langs de verschillende installaties die de rookgassen zuiveren.

Materialen en energie

Tijdens de verbranding winnen we energie terug onder de vorm van stoom en stroom. Bezoekers komen meer te weten over het geplande nieuwe industriële stoomnetwerk ECLUSE, het grootste van Europa, waarbij Indaver en SLECO stoom zullen leveren aan 6 naburige bedrijven in de Waaslandhaven. In de asbehandeling halen we uit de bodemassen van de verbranding materialen voor bouw en metaalindustrie. In de lampenverwerking zien bezoekers hoe Indaver uit hun oude lampen onder andere glas en metalen voor nieuwe lampen terugwint. Maar liefst 95% van de lampen wordt gerecycled!

Deskundige uitleg en uniek uitzicht

Bij de verschillende stops langsheen de route geven medewerkers van Indaver en SLECO deskundige uitleg. Filmpjes en demonstratiematerialen helpen bezoekers een duidelijk beeld te krijgen van hoe de verwerking verloopt. Bezoekers hebben ook de kans om via een trap van 180 treden langs de muur van het roosterovengebouw te klimmen voor een uniek uitzicht op de haven en de dokken.

STEM voor de toekomst

We tonen de bezoekers hoe wij in Doel de vakgebieden, aangeduid met de afkorting ‘STEM’ (Science, Technology, Engineering en Mathematics) dagdagelijks in de praktijk toepassen om onze hoogtechnologische installaties te laten werken op de best mogelijke manier. Wie kiest voor een STEM-studierichting doet er goed aan om na het afstuderen bij ons aan te kloppen! Tijdens Open bedrijvendag informeren onze HR-medewerkers de bezoekers graag over openstaande vacatures en carrièremogelijkheden bij Indaver en SLECO.

Red de restjes

Om bezoekers aan te sporen nog minder in de huisvuilzak te proppen, staat er in samenwerking met VLACO een stand ‘Red de restjes’ waar koks tonen hoe ze duurzaam kunnen omspringen met etensresten en er lekkere hapjes mee kunnen maken. Een bodemprofessor geeft tips over het gebruik van compost in de tuin.

Praktisch

• Bezoekers zijn welkom van 10u tot 17 uur. Tot 16u kan men nog starten met het volledige parcours. Nadien is enkel nog een ingekorte versie mogelijk.
  • Bezoekers kunnen de rondgang op eigen tempo afleggen. In zijn geheel duurt de tour 1,5 uur. Men is niet verplicht om bij elke stop te blijven staan.
  • Kinderen kunnen het parcours meedoen vanaf 6 jaar.
  • Voor kinderen van 3 tot 6 jaar voorzien we grime, knutselen met papier en een springkasteel zodat ouders rustig de site kunnen bezoeken.
  • Het parcours is slechts beperkt toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Adres Open Bedrijvendag:

Indaver / SLECO Doel

Haven 1940

Molenweg

9130 DOEL

Meer informatie op

www.openbedrijvendag.be

Contact:

Inge Baertsoen,

Communicatiemanager Indaver België, + 32 497 970 570

_________________________________________________________________________________

Achtergrondinformatie

Indaver is een Europese speler in afvalbeheer, met installaties en activiteiten in België, Duitsland, Ierland en Nederland. De Indaver Groep beheert ongeveer 5 miljoen ton afval per jaar, heeft een omzet van meer dan EUR 500 miljoen EUR en telt ongeveer 1 700 medewerkers. Indaver biedt kwaliteitsvolle, duurzame en kostenefficiënte Total Waste Management oplossingen aan grootindustrie en overheden. Door optimale recycling en maximale terugwinning van energie en waardevolle componenten uit afval, wil Indaver toonaangevend blijven in duurzaam afvalbeheer.

Indaver beschikt op haar site in Doel over 3 roosterovenlijnen voor de thermische verwerking van niet-recyclebaar huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval, een lampenverwerking voor de verwerking van 30 miljoen lampen (5000 ton) per jaar, een installatie voor de asbehandeling van bodemassen en een deponie voor gevaarlijk en niet-gevaarlijk afval.

De wervelbedinstallaties van SLECO (partnerschap Indaver en SUEZ) bieden een oplossing voor de gecombineerde thermische verwerking van slib en vast afval. De installatie bestaat uit 3 identieke ovenlijnen en verwerkt jaarlijks ongeveer 600 000 ton afvalstoffen.