Persbericht: Indaver Antwerpen zet deuren open met belevings- en ontdekkingsparcours

Op 10 mei gooit Indaver de deuren van haar vestiging in Antwerpen open voor het grote publiek. In Antwerpen verwerkt Indaver gevaarlijk en industrieel afval. Deze Opendeurdag is een unieke gelegenheid om de rol van Indaver in het veilig en duurzaam verwerken van dit afval te ontdekken. Bezoekers kunnen dat met een belevingsparcours, bekroond met een uitzicht, op 65 meter hoogte, over de haven en omgeving.

De Opendeurdag van de vestiging Antwerpen past in de ‘I love Chemistry’ dagen van essenscia, de federatie van de Belgische chemische industrie. Met dit evenement wil essenscia een inkijk geven in deze sector, een van de pijlers van onze economie, en jongeren warm maken om te kiezen voor een baan in de chemie.

Dienstverlener chemische industrie

Indaver is een dienstverlener van de chemische bedrijven in het Antwerpse havengebied. Wij verwerken op de site in Antwerpen hun gevaarlijk en industrieel afval in onze draaitrommelovens en fysicochemische installaties. Uit de stoom die vrijkomt bij de thermische verwerking van dat afval winnen we energie terug. Die gebruiken we zelf, zetten we op het elektriciteitsnet, of leveren we aan Amoras, het ontwateringsbedrijf van de Antwerpse haven. De reststoffen van de verwerking bergen we veilig op de deponie op.

Ontdekkingsparcours

De Opendeurdag geeft geïnteresseerden een unieke kans om deze activiteiten, en het belang ervan voor de bedrijven in het havengebied, te ontdekken. Een interessant parcours brengt hen langs alle installaties. Via demonstraties en informatiestandjes tonen we hoe we gevaarlijk afval veilig verwerken en zo  schadelijke stoffen uit de materiaal- en voedselketen houden of hoe we het water, dat we gebruikt hebben in onze installaties, grondig zuiveren voor het geloosd wordt.

Beleving centraal

Indaver geeft bezoekers de mogelijkheid om van dichtbij te zien hoe in het labo proeven gedaan worden op het afval, om te bepalen wat het is en hoe het moet verwerkt worden. De laboranten volgen ook de kwaliteit van het water en de lucht op. Bezoekers krijgen een demonstratie van de waterzuivering en zien de controlekamer van de draaitrommelovens van binnenuit. Wie wil, kan een rondrit maken in onze interventiewagen of zich 65 meter de lucht in laten takelen, veilig ingesnoerd, om vanuit de skywatch te genieten van een prachtig uitzicht op de vestiging en de haven van Antwerpen.

Praktisch

Bezoekers zijn welkom van 10u tot 17 uur. De laatste rondging begint om 16u. Kinderen kunnen het parcours meedoen vanaf 6 jaar. Voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar voorziet Indaver in opvang en animatie. Het parcours is beperkt toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Adres opendeurdag:

Indaver Antwerpen

Poldervlietweg 5 - Haven 550

2030 ANTWERPEN 3

Foto’s te downloaden via volgende link:

Contact:

Inge Baertsoen,

Communicatiemanager Indaver België, + 32 15 28 80 44

Over Indaver nv

-1 680 werknemers, van wie 667 in België

-meer dan 5 miljoen ton afval in beheer, waarvan 2,1 miljoen in België

-activiteiten op 36 locaties in Europa, waarvan 16 in België